مراقبت های بعد تزریق واکسن گارداسیل (HPV)

مراقبت بعد تزریق بوتاکس

آیا پس از تزریق واکسن گارداسیل (HPV) نیاز به استراحت دارید؟

واکسن HPV یک راه عالی برای مراقبت از سلامت جنسی شما است. این واکسن به جلوگیری از اشکال مختلف ویروس HPV کمک می‌کند که گاهی اوقات می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. این یک راه سریع و آسان برای سالم ماندن است. با این حال، واکسیناسیون گاهی اوقات با کمی درد در محل تزریق همراه است. پس از دریافت واکسن، سعی کنید مدتی استراحت کنید. شایع‌ترین عارضه جانبی واکسن گارداسیل درد خفیف یا قرمزی در محل تزریق است. استفاده از مسکن‌ها و کمپرس سرد می‌تواند به کاهش درد کمک کند. همچنین باید سعی کنید بازوی خود را مانند حالت عادی تکان دهید(بازوی شما نباید بی‌حرکت باشد). اگرچه ممکن است ایده خوبی به نظر نرسد، حرکت بازو باعث افزایش گردش خون می‌شود که می‌تواند به کاهش درد شما کمک کند. برخی از بیماران پس از تزریق HPV تب خفیف را نیز تجربه می‌کنند. این در بسیاری از واکسن‌های مختلف رایج است. پس از تزریق، استراحت و مایعات زیادی دریافت کنید. بهزیار در این مقاله هر آنچه باید درمورد مراقبت های بعد تزریق واکسن گارداسیل را بدانید را می‌گوید، پس با ما همراه باشید.

آنچه قبل تزریق واکسن گارداسیل باید بدانید

  • اگر باردار هستید یا قصد باردار شدن دارید.
  • مشکلات ایمنی مانند عفونت HIV، سرطان، اگر داروهایی مصرف کنید که بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد.
  • تب بیش از 100 درجه فارنهایت (37.8 درجه سانتیگراد).
  • ممکن است واکنش آلرژیک به دوز قبلی گارداسیل 9 یا گارداسیل داشته‌باشید.
  • هر دارویی را مصرف می‌کنید، حتی داروهایی را که می‌توانید بدون نسخه بخرید.
  • پزشک شما در تصمیم گیری برای دریافت واکسن GARDASIL به شما کمک خواهد کرد.

پس از تزریق واکسن گارداسیل (HPV) چه مراقبت هایی لازم است؟

بعد از دریافت این واکسن باید به نکاتی توجه داشته‌باشید تا از عوارض آن جلوگیری کنید. نیازی به مراقبت‌های ویژه ندارید. با کمی استراحت و انجام کارهای گفته‌شده، میتوانید از خود مراقبت کنید.

  • بعد از تزریق سعی کنید بازوی خود را حرکت دهید تا گردش خون در بدن شما افزایش یابد. این به کم شدن درد شما کمک می‌کند.
  • عوارض جانبی رایج تزریق واکسن شامل سردرد، تب و قرمزی یا تورم در محل تزریق است. در صورت داشتن هر یک از این عوارض پس از تزریق، از داروهای مسکن بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل، موترین) استفاده کنید.
  • یخ یا کیسه سرد را هر بار به مدت 10 تا 20 دقیقه روی محل درد قرار دهید. یک پارچه نازک بین یخ و پوست خود قرار دهید.
  • بعد از تزریق واکسن، از انجام فعالیت و ورزش‌های سنگین خودداری کنید تا در نواحی تزریق شده دردی حس نکنید.

شما می‌توانید از خدمات بهزیار مانند هایفوتراپی، اندولیفت و سابسیژن دیدن فرمائید.

بعد تزریق واکسن گارداسیل چه کنیم

چه چیزی با واکسن گارداسیل تداخل دارد؟

برخی از محصولاتی که ممکن است با این واکسن تداخل داشته‌باشند عبارتند از: داروهایی که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند (از جمله سیکلوسپورین، تاکرولیموس، شیمی درمانی سرطان، کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون). این واکسن را می‌توان همزمان با سایر واکسن‌ها با استفاده از محل‌های تزریق جداگانه و سرنگ‌های جداگانه تزریق کرد.

در صورت ابتلا به HPV از چه غذاهایی باید اجتناب کرد؟

رژیم غذایی سرشار از گوشت‌های قرمز و فرآوری‌شده، سس‌های غوطه ور، چیپس و تنقلات با مصرف کم سبزیجات و روغن زیتون با خطر بالاتر عفونت HPV مرتبط است. این نوع رژیم اغلب رژیم غربی نامیده می‌شود که در حال حاضر با کاهش کنترل عفونت، افزایش التهاب و خطر ابتلا به یک بیماری خودایمنی همراه است. بنابراین، کربوهیدرات‌های فرآوری‌شده و نوشیدنی‌های شیرین، چیپس و دیپ و بیشتر از مواد خوب – سبزیجات و میوه‌های تازه – کمتر است.

یک مطالعه اخیر نشان داد که مصرف سطوح بالاتر سبزیجات و میوه‌های کامل می‌تواند خطر ابتلا به HPV را تا 54 درصد کاهش دهد.

در مطالعه‌ای که اخیرا بر روی زنان بالای یک سال HPV مثبت انجام شد، مشخص شد که افرادی که پروتئین گیاهی و پروتئین غذاهای دریایی دریافت می‌کردند، نسبت به کسانی که پروتئین خود را عمدتاً از گوشت دریافت می‌کردند، احتمال بیشتری داشت که عفونت HPV را برطرف کنند.

شاید این مطلب برایتان جالب باشد: ویتامین‌های مفید برای زیبایی پوست

آیا پس از واکسن گارداسیل هنوز هم می توانید به ویروس HPV مبتلا شوید؟

احتمال کمی وجود دارد که فردی پس از تزریق واکسن HPV همچنان به زگیل تناسلی مبتلا شود. این واکسن در برابر 90 درصد از ویروس‌های HPV که باعث زگیل تناسلی می‌شوند محافظت می‌کند. اما انواع مختلفی از HPV وجود دارد و واکسن نمی‌تواند در برابر همه آنها محافظت کند. هدف واقعی واکسن HPV محافظت در برابر سرطان دهانه رحم و سایر انواع سرطان است. این واکسن‌ها به محافظت از افراد در برابر ویروس‌های HPV که بیشترین احتمال ایجاد سرطان را دارند، کمک می‌کند.

تزریق واکسن گارداسیل و مراقبت آن

مطلب پیشنهادی:آیا پاک کردن تاتو با لیزر درد دارد؟

کلام آخر

کلینیک جوانسازی پوست بهزیار هر آنچه که لازم بود درباره مراقبت های بعد تزریق واکسن گارداسیل بدانید را گفته است. تزریق واکسن گارداسیل امری ضروری و مهم است، همانطور که اشاره کردیم با تزریق این واکسن از ابتلا به ویروس HPV جلوگیری می‌شود. بعد از تزریق این واکسن باید با کمپرس آب سرد درد را کاهش بدهید. درصورتی که درد شدید شد می‌توانید از مسکن‌ها استفاده کنید. همچنین از بلند کردن وسایل سنگین و تحرک خودداری کنید. علاوه بر اینها باید رژیم غذایی مناسبی بگیرید تا زودتر بهبود یابید. در کل تزریق واکسن گارداسیل برای 90درصد مردم بدون درد و قرمزی است و نیاز به مراقبت جدی نیست.

مطلب بعدی: مراقبت های قبل و بعد تزریق ژل لب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *