برای پیشگیری و درمان ویروس HPV چه باید کرد

درمان ویروس HPV

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یک ویروس رایج است که می‌تواند قسمت‌های مختلف بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. بیش از 100 نوع HPV وجود دارد، از جمله انواع HPV که باعث ایجاد زگیل در دست‌ها، پاها، صورت و… می‌شوند. حدود 30 نوع HPV می‌تواند بر اندام‌های تناسلی شما، از جمله فرج، واژن، دهانه رحم، آلت تناسلی، آلت تناسلی و کیسه بیضه و همچنین راست روده و مقعد شما تأثیر بگذارد.

HPV که دستگاه تناسلی شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، یک عفونت مقاربتی (STI) است که از طریق تماس پوست به پوست منتقل می‌شود. بسیاری از مردم از فکر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی به خود می‌ترسند، اما اکثر گونه‌های HPV تناسلی بی ضرر هستند. این شامل نوع HPV است که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شود. برخی از گونه‌های HPV پرخطر هستند و می‌توانند منجر به سرطان مانند سرطان دهانه رحم شوند. تشخیص زودهنگام و درمان ویروس HPV معمولاً می‌تواند از این اتفاق جلوگیری کند.

علائم ویروس HPV چیست؟

HPV معمولاً هیچ علائمی ایجاد نمی‌کند اما در اکثر افراد اینگونه نیست. اکثر افرادی که آن را دارند متوجه نمی‌شوند. اما گاهی اوقات این ویروس می‌تواند باعث رشد یا توده‌های بدون درد در اطراف واژن، آلت تناسلی یا مقعد (زگیل تناسلی) شود. هنگامی که علائم ظاهر می‌شوند، شایع‌ترین علامت ویروس زگیل در ناحیه تناسلی شماست. زگیل تناسلی توده‌هایی هستند که روی پوست شما رشد می‌کنند. ممکن است هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از آلوده شدن شما به HPV ظاهر شوند.

چگونه HPV را تشخیص دهیم؟

بسیاری از افراد HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) دارند. اما اگر به خودی خود از بین نرود و باعث ایجاد مشکل شود، پزشک می‌تواند علائم عفونت را درمان کند. اینها ممکن است شامل زگیل تناسلی مرتبط با انواع کم خطر HPV (که عموماً منجر به سرطان نمی‌شوند) و تغییرات پیش سرطانی که گاهی اوقات با برخی از انواع پرخطر HPV مرتبط است، باشد. پزشک شما ممکن است بتواند عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را با نگاه کردن به زگیل‌های شما تشخیص دهد.

اگر زگیل تناسلی قابل مشاهده نیست، به یک یا چند آزمایش زیر نیاز دارید:

  • آزمایش محلول سرکه (اسید استیک). محلول سرکه‌ای که روی نواحی تناسلی آلوده به HPV ریخته می‌شود، آنها را سفید می‌کند. این ممکن است به شناسایی زگیل که به سختی قابل مشاهده هستند کمک کند.
  • تست پاپ اسمیر. پزشک شما نمونه‌ای از سلول‌ها را از دهانه رحم یا واژن شما جمع‌آوری می‌کند تا برای تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی بفرستد. تست پاپ می‌تواند ناهنجاری‌هایی را که می‌تواند منجر به سرطان شود را نشان دهد.
  • آزمایش DNA، این آزمایش که بر روی سلول‌های دهانه رحم انجام می‌شود، می‌تواند DNA انواع پرخطر HPV را که با سرطان‌های تناسلی مرتبط هستند، شناسایی کند. علاوه بر تست پاپ برای زنان 30 سال و بالاتر توصیه می‌شود.

ویروس HPV

ویروس HPV چگونه منتقل می‌شود؟

بسیاری از انواع HPV بر دهان، گلو یا ناحیه تناسلی تأثیر می‌گذارد. گرفتن آنها آسان است. نیازی به داشتن رابطه جنسی نیست. شما می‌توانید HPV را از موارد زیر دریافت کنید:

  • هرگونه تماس پوست به پوست ناحیه تناسلی
  • رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی
  • استفاده سرنگ مشترک در بین معتادان
  • انتقال بیماری از مادر به نوزاد هنگام زایمان یا شیردهی
  • استفاده از تیغ‌های آلوده
  • استفاده از دستگاه‌های در ارتباط با پوست انسان مانند دستگاه لیزر

HPV هیچ علامتی ندارد، بنابراین ممکن است ندانید که آیا آن را دارید یا خیر. این ویروس بسیار رایج است. اکثر افراد در زندگی خود به نوعی از HPV مبتلا می‌شوند.

ویروس HPV چگونه درمان می شود؟

برای پیشگیری و درمان این ویروس روش‌های مختلفی وجود دارد. داروها برای از بین بردن زگیل معمولاً مستقیماً روی زگیل اعمال می‌شوند و قبل از موفقیت آمیز بودن، کاربردهای زیادی دارند. مثالها عبارتند از:

  • اسید سالیسیلیک: درمان‌های بدون نسخه که حاوی اسید سالیسیلیک هستند، با برداشتن لایه‌های زگیل به صورت تدریجی عمل می‌کنند. برای استفاده در زگیل‌های معمولی، اسید سالیسیلیک می‌تواند باعث تحریک پوست شود و برای استفاده روی صورت شما نیست.
  • ایمیکیمود: این کرم تجویزی ممکن است توانایی سیستم ایمنی شما را برای مبارزه با HPV افزایش دهد. عوارض جانبی شایع شامل قرمزی و تورم در محل استفاده است.
  • پودوفیلوکس. نسخه موضعی دیگر، پودوفیلوکس با تخریب بافت زگیل تناسلی عمل می‌کند. پودوفیلوکس ممکن است باعث سوزش و خارش در محل استفاده شود.
  • تری کلرواستیک اسید این درمان شیمیایی زگیل‌های کف دست، کف پا و اندام تناسلی را می‌سوزاند. ممکن است باعث تحریک موضعی شود.
    معمولا برای درمان دائمی و همیشگی و همچنین پیشگیری،این روش‌ها توصیه نمی‌شود.اگر داروها مؤثر نبودند، پزشک ممکن است حذف زگیل را با یکی از روش‌های زیر توصیه کند:
  • انجماد با نیتروژن مایع (کرایوتراپی)
  • سوختن با جریان الکتریکی (کوتر الکتریکی)
  • عمل جراحی برای برداشتن
  • جراحی لیزر
  • درمان HPV در دهانه رحم
  • واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل یکی از روش‌های مطمئن و ایمن و همچنین کم خطر است. عموم افراد برای پیشگیری و درمان این ویروس، سراغ این گزینه می‌آیند. دلایل زیادی باعث می‌شود که بیشتر افراد این گزینه را انتخاب کنند. کم خطر بودن، مناسب بودن قیمت، درمان 100درصد و بدون بازگشت فواید این واکسن است.

پیشنهاد می‌شود مطلب مراقبت های بعد تزریق واکسن گارداسیل (HPV) را مطالعه کنید.

ویروس HPV چیست

چگونه از خود در برابر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) محافظت کنیم: واکسن گارداسیل (HPV) در برابر انواع HPV که باعث ایجاد مواردی همچون زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم و همچنین برخی سرطان‌های دیگر می‌شوند، محافظت می‌کند.

آیا می توان از HPV پیشگیری کرد؟

شما می‌توانید با این روش از ابتلا به ویروس HPV جلوگیری کنید:

  • واکسن گارداسیل HPV را دریافت کنید. بهترین راه برای محافظت در برابر HPV این است که قبل از شروع فعالیت جنسی، واکسینه شوید. سه واکسن مورد تایید FDA برای جلوگیری از HPV وجود دارد. از سال 2017، تنها واکسن گارداسیل در ایالات متحده موجود است. گارداسیل از ویروس HPV که باعث سرطان دهانه رحم و زگیل تناسلی می‌شوند جلوگیری می‌کند و برای همه افراد از سنین 9 تا 45 سال تأیید شده است.
  • به طور منظم غربالگری و آزمایش شوید. تشخیص زودهنگام HPV و سلول‌های غیرطبیعی از سرطان دهانه رحم جلوگیری می‌کند. شما باید آزمایش پاپ اسمیر را از سن 21 سالگی شروع کنید. بسته به نتایج، ممکن است هر یک تا سه سال یا بیشتر نیاز به یک پاپ دیگر داشته‌باشید.
  • از شریک‌های خود محافظت کنید. به شریک خود اطلاع دهید که آیا HPV دارید تا او نیز آزمایش شود. ممکن است لازم باشد در زمانی که برای زگیل تناسلی یا انواع پرخطر HPV تحت درمان هستید، رابطه جنسی را متوقف کنید. در مورد اقدامات احتیاطی که باید در مورد عفونت HPV انجام دهید، با پزشک خود صحبت کنید.

کلام آخر

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌تواند بر اندام تناسلی شما تأثیر بگذارد. اینها باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند، هستند. برخی از انواع HPV “پرخطر” درنظر گرفته می‌شوند زیرا می‌توانند سرطان دهانه رحم ایجاد کنند. واکسن زدن علیه HPV می‌تواند از سرطان دهانه رحم جلوگیری کند. افراد سعی می‌کنند در بهترین روش آن را از بین ببرند که بدون بازگشت و کم خطر باشد. ما به شما تزریق واکسن گارداسیل را پیشنهاد می‌کنیم. مطب زیبایی درمانی بهزیار این خدمات را ارائه می‌دهد. باکیفیت و بهترین واکسن گارداسیل را از ما دریافت کنید!

خدمات پیشنهادی بهزیار برای شما:

مطالب پیشنهادی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *